Ook wij hebben altijd wat te vertellen
Ook wij hebben altijd wat te vertellen
Ook wij hebben altijd wat te vertellen

Nieuws

Scroll down

Opel digitaliseert modelnamen: qr-code in plaats van letters

Logo van Opel Manta GSe ElektroMOD als eerste omgetoverd

Opel tilt de digitalisering van zijn modellengamma naar een compleet nieuw niveau. De autofabrikant vervangt de model- en motoraanduidingen en emblemen van toekomstige Opel modellen door speciaal ontwikkelde iQR-codes. Nu al maken de infotainmentsystemen in alle modellen – van de Astra tot en met de Zafira Life – perfecte communicatie mogelijk tussen de inzittenden en de digitale wereld. Dankzij de iQR-codes wordt het een koud kunstje voor andere weggebruikers en voetgangers om in contact te komen met de inzittenden van een Opel met iQR-code.

Opel heeft zijn visie om de QR-codetechnologie verder te ontwikkelen werkelijkheid gemaakt en deze een nieuwe naam gegeven. Het resultaat is de zogeheten iQR-code. De codes kunnen elke vorm hebben, bijvoorbeeld dat van het legendarische Manta-logo dat in zijn mooiste gedigitaliseerde vorm te zien is op de onlangs aangekondigde, 100 procent elektrische Opel Manta GSe ElektroMOD. In dit geval diende de Manta als proefkonijn voor Opels grafisch ontwerpers en IT-ontwikkelaars, die het logo in de vorm van een rog in een iQR-code hebben veranderd.

Echte uitdaging en unieke ervaring

“Het schrijven van de code voor het logo van de Manta GSe ElektroMOD was een unieke ervaring. Het was een echte uitdaging om de geblokte conventionele QR-code om te bouwen tot de vorm van een manta en tegelijk de natuurlijke beweging van een zwemmende manta in de digitale animatie te behouden. Dat we dat hebben gerealiseerd, is niets minder dan sensationeel”, zegt Opels Chief Graphic Designer iQR-codes Hara Masahiro Junior II – een afstammeling van de beroemde uitvinder van de eerste QR-code.

In de toekomst ontwerpt Opel voor elke nieuwe modellijn een unieke iQR-code. De volgende generatie van de Astra, die eind 2021 debuteert, krijgt hem ook.

Creatieve communicatie: iQR-codeontwerp brengt mensen samen

De revolutionaire technologie van Opel opent nieuwe, menselijke, toegankelijke communicatiemogelijkheden. Andere verkeersdeelnemers kunnen eenvoudig de iQR-code van nieuwe Opel-modellen scannen met hun smartphone en rechtstreeks contact opnemen met de bestuurder. Zo kunnen ze moeiteloos tekstberichten, voicemails en beeldmateriaal doorsturen naar het infotainmentsysteem in de auto – bijvoorbeeld als iemand de ander voorrang verleent of gewoon wil zeggen hoe stijlvol hij of zij de Opel met het coole iQR-code-ontwerp vindt.

Met de innovatieve iQR-code van Opel kan echter nog veel meer. De code wordt een virtuele multifunctionele tool die gebruikt kan worden om alle processen met betrekking tot de eigen auto uit te voeren. Ook betaalinformatie kan worden opgeslagen in de iQR-code. Een geautoriseerde garage hoeft slechts de code te scannen om de kosten voor de reparatie aan de auto direct van de rekening van de eigenaar af te schrijven – dit kan zelfs in cryptovaluta, zoals bitcoins. De mogelijkheden zijn wat dit betreft eindeloos.

Met het iQR-codeontwerp van de nieuwe modellen zet Opel zijn digitaliseringsoffensief voort. De producent is ervan overtuigd dat de verkregen transparantie tussen weggebruikers leidt tot nieuwe en creatieve vormen van interactie. De iQR-code van Opel zorgt voor een geheel nieuw niveau van connectiviteit en harmonie in het wegverkeer.

En zo is de cirkel voor wat betreft de QR-code rond. De ‘Quick Response’-code begon aan zijn succesvolle opmars in Japan, waar hij voor het eerst werd gebruikt om onderdelen en componenten in de logistiek van de autoproductie te identificeren. Opel laat nu op indrukwekkende wijze zien hoeveel potentieel er nog in de technologie zit. In plaats van slechts 7.089 cijfers of 4.296 symbolen op te slaan, is de door Opel verder ontwikkelde code flexibeler en neemt hij verschillende vormen aan, zoals op de Opel Manta GSe ElektroMOD. Absoluut visionair en voorheen onvoorstelbaar – nu is the sky the limit voor digitale interactie.

Open op zondag
15, 22 en 29 januari

Vacatures

Door onze voortdurende groei zijn we op dringend zoek naar nieuwe medewerkers.